SELAMAT DATANG MENJAMU SELERA

SELAMAT DATANG DAN MENJAMU SELERA MASAKAN KAMPUNG( SIANG) MASAKAN MAKANAN LAUT (MALAM) buatlah kerja macam seratus tahun lagi nak hidup(juga niat ibadah), ibadah khusus macam sekejap lagi akan mati. (asas dlm solat jangan tinggal berdosa!!!!!)
LCD Text Generator at TextSpace.net

Thursday 18 October 2012

strok

Sebanyak 6 kes serangan strok baru berlaku setiap satu jam di negara kita. Strok menjadi pembunuh rakyat Malaysia nombor tiga paling besar. Di seluruh dunia pula data menunjukkan satu kematian setiap 6 saat. Dalam setiap 6 saat juga berlaku serangan strok dan mereka yang terkenanya tidak akan lagi boleh menjalani kehidupan seperti sebelumnya.

Apa ke bendanya serangan strok tu? penerangan mudahnya adalah apabila otak tidak menerima darah melebihi beberapa saat, lalu bekalan oksigen terputus pada bahagian otak tersebut maka berlakulah strok. Darah tak masuk dalam otak biasanya disebabkan oleh saluran arteri yang tersumbat samada disebabkan oleh lemak, cholestrol atau lain-lain bahan..


Mereka yang sering kena strok:


  1. Pesakit darah tinggi
  2. Kencing manis
  3. AF, bukannya akademi fantasia tapi Atrial Fibrillation iaitu ruang bahagian atas jantung anda berdegut secara merapu tidak konsisten. Mereka yang alami ini berisiko 5 kali ganda kena strok dari biasa dan selalunya sekali kena memang paling teruk.
  4. Kolestrol tinggi
  5. Sakit/lemah jantung. Mereka yang aliran darahnya lemah pada bahagian kaki senang kena strok
  6. Latar belakang keluarga yang memang kaki kena strok.
  7. Gaya hidup yang buruk seperti minum mabuk, hisap dadah, makan banyak tak bersenanm terlebih gemuk dan lain-lain.
Macam mana nak elak atau kurangkan diri kita terkena serangan strok dengan cara yang paling mudah?
Kajian menunjukkan bahawa mereka yang secara rutin makan banyak buah tomato menurunkan risiko terkena serangan penyakit bahaya ini.
Jadi, makan buah tomato banyak-banyak. Masak apa saja menu yang memerlukan buah tomato. Jadikan buah tomato sebagai sayur. Jadikan buah tomato sebagai salad. buat buah tomatao macam buah epal dan macam-macam lagilah

No comments:

Post a Comment