SELAMAT DATANG MENJAMU SELERA

SELAMAT DATANG DAN MENJAMU SELERA MASAKAN KAMPUNG( SIANG) MASAKAN MAKANAN LAUT (MALAM) buatlah kerja macam seratus tahun lagi nak hidup(juga niat ibadah), ibadah khusus macam sekejap lagi akan mati. (asas dlm solat jangan tinggal berdosa!!!!!)
LCD Text Generator at TextSpace.net

Monday 8 August 2011

resepi roti john


BAHAN-BAHANNYA :-)
1 buku roti "baguette" sair besar, kerat dua dan belah seperti roti burger
Hirisan timun secukupnya
Hirisan tomato secukupnya
Daun salad secukupnya'
Sos kegemaran (mat guna thousand island)
3 biji telur
1 pokok daun sup, hiris halus

BAHAN INTI DAGING :-)
2 keping daging burger ayam jenama Ramly, hancurkan
1 biji bawang besar, dadu halus
2 ulas bawang putih*
1/3 inci halia*(*ditumbuk halus)
1 camca besar rata rempah kari daging
Sedikit air
Garam dan gula secukup rasa.

CARA MEMBUATNYA :-)

UNTUK INTI DAGING :- Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk halus dan bawang besar hingga harum dan bawang layu, Tambah rempah kari daging, kacau dan tuang sedikit air. Kemudian masukkan daging burger yang telah dihancurkan tadi, kacau rata dan masak hingga kering. Tambah sedikit garam dan secubit gula. Matikan api dan masukkan daun sup, gaul rata dan sejukkan.
UNTUK ROTI :- Panaskan minyak dalam non-stick pan, gauk bahan inti dengan telur dan kacau rata. Tuang 1/2 bahagian ke dalam pan tadi, ratakan dan bila permukaan hampir mengeras. Letak belahan roti tadi, masak dengan api kecil hingga bancuhan telur masak. Kemas2 kan tepi2nya, angkat dan ketepikan. Buat sama pada baki bahan2 tadi. Ketepikan.
UNTUK ROTI JOHN :- Ambil roti yang telah siap dimasak tadi, susuh daun salad, diikuti hirisan timun dan tomato. Paipkan dengan sos kegemaran anda, hidangkan segera.....

No comments:

Post a Comment