SELAMAT DATANG MENJAMU SELERA

SELAMAT DATANG DAN MENJAMU SELERA MASAKAN KAMPUNG( SIANG) MASAKAN MAKANAN LAUT (MALAM) buatlah kerja macam seratus tahun lagi nak hidup(juga niat ibadah), ibadah khusus macam sekejap lagi akan mati. (asas dlm solat jangan tinggal berdosa!!!!!)
LCD Text Generator at TextSpace.net

Saturday 8 October 2011

kasiat kacang-panjang


kacang-panjang

Kacang panjang atau nama saintifiknya Vigna sesquipedalis merupakan sejenis tanaman semusim yang tumbuh memanjat. Kacang panjang adaah sayuran yang popular di kalangan penduduk Malaysia dan pada kebiasaanya ia digunakan untuk kebanyakan jenis masakan khususnya di dalama masakan asam pedas dan kari. Ia juga boleh dimakan mentah sebagai ulam.

kacang-panjang2

Antara Zat-zat makanan yang terkandung di dalam kacang panjang ialah protein, Karbohidrat, Serat, Kalsium, Kalium, Vitamin dan karotena. Khasiat kacang panjang dipercayai berfungsi sebagai antikanser, leukemia, anti bakteria, anti virus, anti oksida, gangguan saluran kencing, batu ginjal dan meningkatkan fungsi limpa. Selain itu, ia juga membantu meningkatkan meningkatkan fungsi sel darah merah dan mengatasi masalah kesukaran membuang air besar.

No comments:

Post a Comment