SELAMAT DATANG MENJAMU SELERA

SELAMAT DATANG DAN MENJAMU SELERA MASAKAN KAMPUNG( SIANG) MASAKAN MAKANAN LAUT (MALAM) buatlah kerja macam seratus tahun lagi nak hidup(juga niat ibadah), ibadah khusus macam sekejap lagi akan mati. (asas dlm solat jangan tinggal berdosa!!!!!)
LCD Text Generator at TextSpace.net

Sunday 3 January 2016

Khasiat Daun Jambu

Khasiat Daun Jambu

*.Ubat Diare (Cirit Birit)
*.Ubat Maag (Gastrik)
*.Ubat Sariawan
*.Ubat Masuk Angin
*.Demam Berdarah
*.Penurun Kadar Kolesterol Tinggi
*.Sering Buang Air Kecil
*.Luka dan Luka Berdarah
*.Sakit Gigi
*.Perut Kembung

Berikut beberapa cara mengolah daun jambu untuk dijadikan herba atau ubat tradisional:

Ubat Demam Berdarah

Siapkan 5 lembar daun jambu, lalu rebus dengan air sebanyak 2 gelas, saring dan minum dalam waktu 4 jam sekali hingga sembuh.

Menurunkan Kadar Kolesterol

Ambil 7 lembar daun jambu yang masih segar, tambahkan 2 genggam daun ceremai dan 10 lembar daun sirih, cuci bahan-bahan tersebut sampai bersih, lalu rebus dengan air sebanyak 3 gelas hingga tersisa separuhnya. Minum air rebusan tersebut 1/2 gelas dipagi hari, dan 1/2 gelas malam hari.

Ubat Diabetes

Dengan meminum seduhan daun jambu dapat menghambat enzim alpha-glukosidase. Pengendalian kadar gula darah penting untuk orang penderita diabetes atau prediabetes sehingga tidak menimbulkan komplikasi.

Diare dan Disentri (keracunan)

Ambil pucuk daun jambu yang masih muda 2-3 lembar, kemudian cuci bersih, lalu makan langsung dan sedikt garam untuk menyamarkan rasa aslinya. Atau bisa juga dengan cara direbus terlebih dahulu. Boleh juga dengan dijadikan sebagai teh cukup diseduh saja dengan air panas.

Mencegah Infeksi Luka Luar

Ambil 5 lembar daun jambu yang masih segar, lalu tumbuk hingga halus, kemudian lumatkan atau balurkan pada bahagian kulit yang luka atau ifeksi.

Ubat Masuk Angin

Sediakan 10 lembar daun jambu yang masih muda, 1 buah cabai merah, 3 buah asam, 1 potong gula merah, dan garam secukupnya. Rebus semua bahan tersebut bersama 1 liter air sampai mendidih. Setelah dingin saring dan diminum 2 kali sehari.

Ubat Maag (Gastrik)

Siapkan 8 lembar daun jambu segar yang telah dicuci bersih, lalu rebus dengan1 1/2 gelas air hingga mendidih. Setelah dingin saring dan diminum tiga kali sehari.

Ubat Sariawan

Siapkan 1 genggam daun jambu, 1 potong kulit batang jambu bij, rebus bahan tersebut dengan 2 gelas air hingga mendidih. Setelah dingin saring dan diminum sebanyak 2 kali sehari.

Ubat Diare (Cirit Birit)

*.Siapkan 5 lembar daun jambu, 1 potong akar, kulit, dan batang dari tanaman jambu.Rebus semua bahan tersebut ke dalam 1,5 liter air hingga mendidih. Setelah dingin saring dan diminum 2 kali sehari.

*.Selain itu boleh juga dengan mengunyah daun jambu yang masih muda dan tambahkan sedikit garam, lalu telan airnya dan buang hampasnya.

Harus diingatkan bahawa, sesungguhnya semua jenis tumbuhan adalah ciptaan ALLAH S.W.T dan setiap tumbuhan ciptaan ALLAH itu adalah yang paling baik

No comments:

Post a Comment