SELAMAT DATANG MENJAMU SELERA

SELAMAT DATANG DAN MENJAMU SELERA MASAKAN KAMPUNG( SIANG) MASAKAN MAKANAN LAUT (MALAM) buatlah kerja macam seratus tahun lagi nak hidup(juga niat ibadah), ibadah khusus macam sekejap lagi akan mati. (asas dlm solat jangan tinggal berdosa!!!!!)
LCD Text Generator at TextSpace.net

Sunday 3 January 2016

TENAGA BATIN


MENGUATKAN
TENAGA BATIN

KHASIAT DAUN KESUM

Nenek moyang kita menggunakan daun kesum bagi mengawal dan mengurangkan kelemumur dengan melumurkan daun kesum yang telah dilumatkan pada kulit kepala. Selain itu, ia juga membantu dalam proses pencernaan dimana ia meransang dan melawaskan pembuangan air kecil dan air besar. Daun kesum tersebut perlulah di rebus dan airnya di minum.Bagi sesetengah kepercayaan, daun kesum bukan hanya digunakan dalam masakan, malah ia dijadikan ulam ulaman bagi proses awet muda dan menguatkan tenaga batin.

Seorang warga emas dari Marang Terengganu, Pok Nor berkongsi rahsia awet muda dan poligami. Beliau memakan pucuk daun kesum dan pucuk ubi selama 50 tahun sebagai hidangan sampingan bagi mengekalkan stamina tubuh dan kelihatan seperti orang muda (Harian Metro, 2011)

Harus diingatkan bahawa, sesungguhnya semua jenis tumbuhan adalah ciptaan ALLAH S.W.T dan setiap ciptaan ALLAH itu adalah yang paling baik.

No comments:

Post a Comment