SELAMAT DATANG MENJAMU SELERA

SELAMAT DATANG DAN MENJAMU SELERA MASAKAN KAMPUNG( SIANG) MASAKAN MAKANAN LAUT (MALAM) buatlah kerja macam seratus tahun lagi nak hidup(juga niat ibadah), ibadah khusus macam sekejap lagi akan mati. (asas dlm solat jangan tinggal berdosa!!!!!)
LCD Text Generator at TextSpace.net

Thursday 18 July 2013

khasiat kopi

Apa 9 Kebaikan Kopi Untuk Kesihatan Tubuh Anda?

9 kebaikan kopi untuk anda, isteri, anak-anak, sahabat dan semua manusia. Kopi bukan sahaja membawa keburukan, ada juga kebaikan kopi untuk kesihatan tubuh anda. sama-sama kita hayati :
kopi sihat seks

1. Mengurangkan risiko penyakit diabetes jenis 2


Pengambilan minuman kopi akan membawa kepada risiko yang lebih rendah penyakit kencing manis Jenis 2. Satu kajian telah mendapati bahawa dengan pengambil kopi yang lebih, semakin ia mengurangkan peluang anda terkena diabetes Jenis 2.

2. Mengurangkan risiko terkena penyakit Parkinson


Pengambilan kopi yang lebih akan menyebabkan anda kurang risiko mendapat penyakit Parkinson. Kajian tentang perbandingan peminum kopi tegar dan bukan peminum kopi, peminum kopi kurang risiko mendapat Parkinson dan oleh itu jika anda minum kopi secawan sehari, anda boleh mengurangkan risiko penyakit Parkinson hampir 25%.

3. Mengurangkan risiko penyakit Alzheimer dan demensia


Satu kajian menunjukkan bahawa bahan antioksidan dalam kopi apabila digabungkan dengan kafein (GCSF) ia dapat menghalang penyakit Alzheimer. 4-5 cawan kopi setiap hari boleh mengurangkan risiko demensia dan Alzheimer juga.

4.Meningkatkan kemahiran kognitif


Kopi boleh meningkatkan kemahiran kognitif anda juga. Ia membantu anda untuk mudah mengingati perkara-perkara yang dipelajari. Dalam erti kata yang mudah, memori jangka pendek anda bertambah baik.

5. Mencegah kemungkinan masalah jantung


Minum kopi secara tetap, seperti 2-3 cawan sehari, boleh mengurangkan risiko anda dimasukkan ke hospital kerana masalah jantung. Ini termasuk strok dan gangguan rentak jantung, yang merupakan satu faktor yang boleh membawa kepada strok dan serangan jantung.

6.Mengurangkan risiko kanser

Kemungkinan mendapat penyakit kanser juga boleh dikurangkan oleh jumlah kopi yang anda minum. Kopi menghalang risiko kanser mulut, esophageal dan pharyngeal dan untuk tahap tertentu, serta kanser prostat.

7. Mencegah sembelit

Kopi juga boleh mengelakkan sembelit kerana ia merangsang peristalsis, yang seterusnya merangsang kolon. Ini membawa kepada pergerakan usus yang lancar, sekali gus mencegah sembelit.

8. Boleh mengurangkan risiko kemurungan di kalangan wanita

Kafein dalam kopi mengeluarkan pemancar mood dan menjejaskan otak. Ini mengurangkan risiko kemurungan di kalangan wanita.

9. Punca sakit otot kurang

Jika anda ingin membantu merehatkan otot anda dan lari dari kesakitan yang selepas senaman, kopi adalah jawapan untuk anda. Minum kopi sebelum latihan anda boleh membantu anda mengurangkan kesakitan otot.

No comments:

Post a Comment